Cart
21e Eeuws vaardigheden spel

Een origineel en uitnodigend spel die de 21e eeuws vaardigheden uitdaagt en ontwikkelt.
Het aanleren en het ontwikkelen van de 21e-eeuws vaardigheden aan jonge mensen ofwel de toekomstige (werk)generatie is een veelbeschreven onderwerp. Vooral binnen het onderwijs popt de vraag steeds vaker op hoe studenten zich kunnen ontwikkelen op dit gebied.
De 21e- eeuws vaardigheden gaat om het voorbereiden van jongeren op de snel veranderende samenleving en de rol die technologie en digitalisering daarin inneemt. De markt gaat steeds meer van industriële naar kennis- en netwerksamenleving. Om de huidige leerling en student voor te bereiden op deze veranderingen zijn de 21e- eeuws vaardigheden ontstaan in het onderwijs.
De 21e- eeuws vaardigheden betreft 11 competenties, ontwikkelt door SLO en Kennisnet.
De competenties zijn:
- Communiceren
- Samenwerken
- Sociale- en culturele vaardigheden
- Zelfregulering
- Kritisch denken
- Creatief denken
- Problemen oplossen
- Computational thinking
- Informatie vaardigheden
- ICT- basisvaardigheden
- Mediawijsheid
Dit spel biedt deelnemers de mogelijkheid om op een actieve, onderzoekende en spelende manier aan de slag te gaan met alle competenties binnen de 21e eeuws vaardigheden.

Een actief, creatief en educatief spel waarin fysieke-, actieve-, creatieve-, en denkopdrachten zitten.
Het ontworpen spel biedt mooie ontwikkelmogelijkheden in een krachtige leeromgeving, alsook plezier, fun en de veiligheid om fouten te kunnen en mogen maken.
Met uitdagende, prikkelende en inspirerende opdrachten en scaffolding als gedachtengoed waarbij deelnemers probleemgestuurd met opdrachten aan de slag gaan wordt een beroep gedaan op eigenaarschap en onderlinge betrokkenheid.
Er wordt in kleine groepen samengewerkt, de subgroepen werken binnen bepaalde opdrachten ook weer in sociale interactie en constructie met elkaar samen. Zo is het een succeservaring voor iedere deelnemer.
De centrale insteek is creativiteit en het creatief denken. De belangrijke componenten zoals; sociale en culturele vaardigheden, communiceren, samenwerken, ict basis- en informatie vaardigheden, computational thinking, mediawijsheid zijn hierin net als zelfregulering, kritisch denken, probleem oplossend opgenomen. Ook burgerschapsvaardigheden en loopbaancompetenties zijn in het spel verwerkt.
Uitkomsten |
|
Beschrijving |
|
Duur | 3 uur. |
Locatie | Op locatie in een lokaal/ruimte binnen de school of organisatie met minimaal 10m² oppervlakte (speeloppervlakte is 8m²). |
Geschikt voor |
|
Resultaten |
|

> 21e eeuws vaardigheden.
> Loopbaancompetenties.
> Burgerschapsvaardigheden.
> Iedereen is onderdeel in het spel en proces (er is geen competitie).
> Plezier, fun én bewegend- en ervarend leren.
> Probleemgestuurd onderwijs, scaffolding.
> Eigenaarschap, betrokkenheid.